Resolution:

Generella inställningar för E-postprogram

De flesta e-postprogram fungerar på ungefär samma sätt, oavsett om det är mobiltelefon, surfplatta eller dator.

Här går vi igenom vilka vanliga inställningar som behöver göras oavsett vilken e-postklient ni valt att använda.

Det finns massor av olika epost-program. De flesta fungerar på ungefär samma sätt och i princip alla e-postprogram fungerar utmärkt att använda med våra e-posttjänster.

 

Det är några olika typer av inställningar du alltid behöver göra i ditt e-postprogram:

  • Inkommande e-post (metoden du använder för att hämta e-post, tex: IMAP).
  • Utgående e-post (metoden för att skicka utgående e-post, vanligtvis: SMTP).

 

Utöver dessa finns webbaserad e-post; läs mer om webbmail här.

 

 

1. Inkommande e-post.

Du kan välja mellan POP3- eller IMAP-protokollet för att hämta e-post. Vi rekommenderar IMAP:

IMAP

Ditt e-postprogram kopplar upp sig mot våra servers för inkommande e-post via port 143.

Du behöver ange användarnamn och lösenord för att logga in (autenticera) mot våra servrar.

Dessa uppgifter finner du i er abonnemangsbekräftelse som ni fått från oss:

  • Server för inkommande e-post (IMAP-servernamn).
  • Port för inkommande e-post.
  • Användarnamn och lösenord för att hämta e-post.

 

Tänk på att skriva in uppgifterna exakt så som de beskrivs på er abonnemangsbekräftelse som ni fått från oss. Varje konto har egna, unika inställningar. En så liten detalj som ett mellanslag eller liten bokstav istället för stor innebär att anslutningen inte kan upprättas.

Tips vid felsökning: prova att logga in på vår webbmail och verifiera att du verkligen har rätt uppgifter.

 

 

POP3

POP3 är en äldre metod för att hämta e-post. Vi rekommenderar generellt alltid IMAP som har flera fördelar mot POP3.

Behöver du istället för IMAP använda den äldre tekniken POP3 för att hämta epost ska du ansluta på port 110 till server för inkommande e-post.

Det är samma lösenord för IMAP och POP3.

Äldre tekniker av POP-protokollet har vi ej stöd för.

Är du osäker rekommenderar vi alltid IMAP.

 

Har du redan använt e-postkontot med POP3 och vill byta till IMAP? I de flesta e-postprogram går det inte enkelt att byta från POP3 till IMAP utan man lägger istället till kontot "på nytt" och väljer IMAP.

 

I abonemangsbekräftelsen från oss framgår uppgifterna för:

  • Server för inkommande e-post.
  • Port för inkommande e-post.
  • Användarnamn och lösenord för inkommande e-post.

 

 

SSL / TLS för inkommande e-post

Vi rekommenderar att du börjar med att ställa in e-post utan kryptering, dvs ingen SSL eller TLS (det kan även stå STARTLS i ditt epostprogram). Detta helt enkelt för att många e-postprogram har buggar i hur de hanterar certifikat. Du kan i regel gå tillbaks i efterhand när du fått allt annat att fungera och ändra så att certifikat används och prova dig fram till vilken kombination som verkar fungera bäst för dig. Vi har stöd för alla teknikerna men som sagt är det inte alla epostprogram som fungerar felfritt.

Har du problem att använda portar som 993 (IMAP över SSL) eller 995 (POP3 över SSL) så kan du prova med 143 (IMAP) eller 110 (POP3) - även med certifikat/SSL/TLS/kryptering.

Första gången du ansluter kan du efterfrågas att spara certifikatet i ditt e-postprogram.

 

Du kan även använda vår webbaserade epost, Webmail, med https-krytpering och på så vis vara skyddad när du läser/skriver e-post.

 

Tips vid felsökning av inkommande e-post

Kontrollera att användarnamn och lösenord är rätt. Har ni bytt lösenord nyliten? Har du de senaste / aktuella uppgifterna?

Kan du ansluta till Internet?

Kan du ansluta till Webmail-tjänsten? I så fall är det troligt att det är fel på en inställning (prova att stänga av SSL/TLS).

Har du rätt inställning för lösenordsautenticering? (det heter ofta "plain text" eller "basic authentication" eller ingen kryptering på svenska).

Har du råkat slå på andra funktioner som SPA eller liknande? (stäng av dem - de används ej).

Kan du skicka e-post men inte ta emot är det troligt att det är fel på inställningarna för kryptering/SSL/TLS eller att fel port används.

Har du en brandvägg, Anti-Virus-program eller liknande funktion i datorn som blockerar trafiken?

Har ni en funktion på nätverket som analyserar trafik, en proxy-server eller liknande? (kontakta nätverksansvarig för mer information)

Har du tillfälligt problem med epostklienten rekommenderar vi att du använder webmail-tjänsten för att kontakta vår support så du är säker på att epost verkligen skickas och tas emot som det ska. Du kan även använda vårt webbaserade supportverktyg.

 

 

2. Utgående e-post

Vid utgående epost används en teknik som heter SMTP.

Många Internetleverantörer blockerar tyvärr den port som är tänkt att användas för SMTP (port 25). Är du drabbad: vi erbjuder även en SMTP-tjänst på port 2525.

Vi rekommenderar att man alltid använder port 2525 för att inte behöva oroa sig för att trafik blockeras av ett felaktigt inställt nätverk. Detta är extra viktigt för tex bärbara datorer, mobiltelefoner och annan portabel utrustning som ansluts via många olika nätverk.

Du anger ditt användarnamn och lösenord för att skicka epost, dvs samma princip som för inkommande e-post.

Vi rekommenderar att man börjar med att göra inställningarna utan kryptering (använd inte TLS/SSL/certifikat för att skicka e-post). Det går i regel att lägga till i efterhand men många epostklienter har inte fullt stöd för samtliga tekniker.

 

 

 

Läs mer:

Relaterade artiklar i vår kunskapsdatabas

Vanliga frågor om e-post i vår FAQ

Till sidans topp